• 9381 7441

Spørsmål: 

Hei. Jeg har en sønn på 20 år, som har slitt med tvangstanker/-handlinger i 4 år nå. Han har gått hos psykolog og fått hjelp;kognitiv terapi og eksponering. Fikk Zoloftog Risperdal for 3 år siden,men uten at dette ga den ønskede effekten.

For ca. 1 år siden ba jeg legen om han kunne få Cipralex i stedet for Zoloft, fordi jeg hadde hørt at andre med OCD hadde hatt god hjelp av den.Virkningen var ikke veldig stor, før han i sommer gikk opp til større dose. Etter ca. 2mnd.med 30mg.Cipralex og 1mg.Risperdal er gutten ikke til å kjenne igjen. Fra å ha kuttet ut skolegang og for det meste isolert seg hjemme, er han i dag i jobb 4 dager i uka, og full av pågangsmot!

Mitt spørsmål er: Hvor lenge bør man ha vært "frisk" før man begynner å trappe ned på medisiner? Og hvilken medisin bør tas vekk først? Er takknemlig for svar, da jeg vet at fastlegen føler seg litt usikker på dette med tvang.

Dosen på 30 mg er jo svært sterk, og han har fått så mye vondt i magen i detsiste,så jeg lurer litt på om medisinene kan ha en medvirkende årsak her.... Han spiste jo nesten ikke for noen måneder siden, og da spørs det om det ble for tøft for magen.

Svar: 

Jeg ville anbefale at han bruker disse medisinene i minst et år før man i det hele tatt tenker på å slutte. Dette er ikke noen veldig stor dose for behandling av tvangslidelse. Men dosen kan forsiktig justeres hvis det skulle opptre bivirkninger. Dere kan for sikkerhets skyld be om en serumnivåbestemmelse av Cipralex for å se hvor høyt det egentlig ligger. Men hvis han skulle får bivirkninger på overdosering av Cipralex pleier det å komme ekstrem svetting.

De vanligste bivirkningene av Risperdal er vektøkning og tretthet på dagen. De fleste vil forsøke med en forsiktig (i løpet av en måned) redusering av dosen på Risperdal etter et år. Hvis det går bra kan man forsiktig (i løpet av to måneder) redusere Cipralex og se om det går bra osv. De fleste vil nok foretrekke å bruke medisinene i flere år, men hvis det ikke går bra med reduksjonen er det bare å fortsette.

Det er i dag ikke noe som tyder på at lang tids bruk av disse medisinene er skadelig hvis det ikke er tydelige bivirkninger, snarere tvert imot.

Besvart av: Psykiater Fred Holsten

This website is protected by RSFirewall!, the firewall solution for Joomla!
©2018 Ananke. All Rights Reserved.

Search